fika

Är fika ett jobb så tror jag att jag jobbar med det. 
Dagarna bara rusar förbi och jag sitter bara och fikar ja.
Fikar med alla sorters lösa kreatur och i alla sorters kreationer.
 
Fika har blivit så mycket mer än bara kakor, kakor, bullar, bullar och saftiga tårtor med en skvätt kaffe vid sidan om. 
Som ni vet går jag på lchf och jag dricker mest nu bara kaffe under mina små fikor. 
 
Fika har blivit SÅ betydligt mer heligt för mig sen kakorna slutade att ta all uppmärksamhet. När allt fokus och hipe låg på vetebrödet, när koncentrationen låg på gulan i ett solöga och när tankarna snurrade över hur man skulle kunna sno åt sig en till kaka på grannens fat utan att verka oartig eller glupsk.
Fika är nu gemenskap för mig.
 
Det är sitta ner i en mysig miljö med en (gärna tunn) varm kaffekopp och bara filosofera med en vän framför sig. 
Lägga upp världen där på bordet, framför bägges ögon och tillsammans vrida och vända på dess brister och tillgångar.
Skratta, slurpa och glömma av en tickande klocka.
Bara vara där i fikan, i nuet. 
 
Ja fika kan nog kallas heligt för mig..
 
Detta gör nog det mer okej för mig att säga att det blev fikakorgen på öströö istället för promenad för mig och linda idag. 
Solen var ju faktiskt bara SÅ fantastisk!! och SÅ varm!!
 
(Tycker det är onödigt att tilläga att vi såg ett avhugget, uppfläkt fårhuvud på gräsmattan och att dofter av kadaver mötte våra näsborrar i jämna mellanrum.. Njaej det känner jag är onödigt, förstör den goda stämningen)
 
När jag kom hem bakade jag en stor sats kesobröd.
Detta bröd visade sig nämligen vara fantastiskt gott, sjukt gott att rosta också! 
Med sockerfrihallonsylt, bregott havssalt, rökt (SVENSK) skinka och färsk gurka som fina pålägg kändes det nästan ikväll som en gammal hederlig kvällsmat för mig igen, den hederliga kvällsmaten som var på den gamla goa tiden innan lchf kom och snodde mitt hjärta! 
 
Bjöd mina päron på detta bröd ikväll också, det blev godkänt av dem!! (men sen efteråt vad som pågick inne på toaletten över en toalettstol med en tandborste i halsen, är inget vi behöver nämna här) 
 
 Fin dag! (men jävlar i mitt hav vad dagarna springer förbi mig, det går LÄSKIGT snabbt!!) 
 
(ikväll kommer hela Sverige bakar, finns en tråkig risk att det kommer komma ytterligare ett sockerdopat inlägg från mig efter programmet, men snälla, håll tummarna för att jag ska klara mig...) 

Kommentera här: